live feedback
Wat is Live feedback? Evalueren/creëren |
|
Didactiek |
Studenten net een steuntje in de rug geven, een vak aantrekkelijker maken, studenten motiveren door hun extra inspanning te verhogen. Live feedback geeft die mogelijkheden! Voor vakken met relatief veel, gecompliceerde, maar als saai ervaren stof is het extra belangrijk dat studenten regelmatig studeren, de stof bijhouden en het op verschillende manier herhalen. Een combinatie van werkvormen met weblectures en andere onderdelen van de ELO biedt het antwoord. De student maakt bv zelfstandig webtasks, waardoor hij beter bij kan blijven en de stof leert toe te passen, waardoor er niet alleen hogere cognitieve niveaus worden bereikt, maar de stof ook beter beklijft. Deze webtasks worden beloond met een klein tentamenvoordeel. Tot slot kan de docent ook live feedback geven op het gemaakte tentamen, zodat studenten meteen weten hoe ze het tentamen hebben gemaakt. Deze service wordt voor studenten hoog gewaardeerd. |
Techniek |
Er bestaan grofweg twee varianten: 1. Live studio opnamen. Dit vereist niet veel technische ondersteuning en kan plaatsvinden met de ‘ normale’ technische ondersteuning zoals een cameraman of werkstudent. 2. Een opname van een docent in een collegezaal met toehoorders vergt meer technische ondersteuning. Zeker ook als er gecommuniceerd wordt met de toehoorders. Dat vergt naast de aanwezigheid van een cameraman/-vrouw ook nog een geluidstechnicus en de daarbij nodige technische materialen. |
Organisatie |
> Live feedback veronderstelt in sommige gevallen (extra) beschikbaarheid van de docent bv als deze ervoor kiest om feedback te geven na het gemaakte tentamen. > Het inzetten van mogelijkheden om te sms’en en te chatten kent organisatorische beperkingen. De ervaringen leren dat de positieve effecten ruimschoots opwegen tegen organisatorische aanpassingen.
|