deel 4 uit de studioreeks: Weblectures studio Zuyd Hogeschool Heerlen

deel 4 uit de studioreeks: Weblectures studio Zuyd Hogeschool Heerlen

Bij Zuyd Hogeschool zijn we ruim twee jaar bezig met het opnemen van weblectures met het systeem Presenations2Go van Learning Valley. We maken gebruik van een mobiele set die van PGO-lokaal naar bezemkast naar collegezaal verhuisde omdat...

Met dank aan Pieter Dekkers (Hogeschool Zuyd)

Inleiding
Bij Zuyd Hogeschool zijn we ruim twee jaar bezig met het opnemen van weblectures met het systeem Presenations2Go van Learning Valley. We maken gebruik van een mobiele set die van PGO-lokaal naar bezemkast naar collegezaal verhuisde omdat beschikbare ruimtes altijd lastig te rijmen zijn met de beschikbaarheid van de docenten. Het werd dus hoog tijd voor een vaste studio.

Aanloop
In het verleden namen we bij Zuyd incidenteel colleges op met een videocamera. De opnames werden gedistribueerd via VHS of DVD. Er is ook geëxperimenteerd met oudere versies van Camtasia en met Powerpoint Producer. We merkten dat de belangstelling voor de opnames van korte duur waren en dat de distributie via draagbare media niet ideaal was. Met de opkomst van de verschillende weblectures-systemen zijn we ook weer geïnteresseerd geraakt in de nieuwe mogelijkheden en dit heeft geleid tot de aanschaf van een Presentions2Go roadkit. Na wat opstartproblemen zijn we een project gestart dat in drie fases wordt uitgerold. Fase 1 was het in orde maken van de techniek (aan de voor- en achterkant) en het inrichten van een beheersstructuur.
We zijn nu ruim op weg met fase twee en daarin staat centraal dat we bekendheid geven aan het medium en dat we ook de locaties die nog geen systeem hebben gaan voorzien van P2Go-kits. (Zuyd Hogeschool is verspreid over drie steden en 8 locaties!)

Ook organiseren we trainingen ‘presenteren voor de camera’. Instructiesessies ‘didactiek rond weblectures’ zijn nog in ontwikkeling.

Studio
De studio op de locatie Heerlen is gemaakt in een voormalig kantoor/vergaderlokaal. De ruimte is niet zo groot en biedt plaats voor maximaal twee mensen vóór de camera. We hebben gekozen voor flexibiliteit in de achtergronden. Ten eerste een zwart theatergordijn dat ook dient voor de demping van het geluid. We hebben een LED spot op de grond staan waarmee we eventueel ook 
verschillende kleuren kunnen projecteren op het gordijn. Het effect hiervan is vrij minimaal maar het breekt desgewenst het zwart van de gordijnen. 

Ook hebben we drie papierrollen opgehangen met neutrale kleuren wit en grijs en key-green zodat er gebruik gemaakt kan worden van chromakey-techniek. In Camtasia bestaat de mogelijkheid om een kleur te vervangen voor beeld. Helaas hebben we de smalste achtergronden moeten kiezen vanwege de beperkte ruimte. Eén persoon past nu net binnen het beeld.

Verlichting
Voor de verlichting hebben we drie LED-lampen opgehangen: twee frontaal en een spot als schouderlicht om de presentator los te maken van de achtergrond. We hebben voornamelijk voor LED gekozen omdat het niet warm wordt en omdat het goed dimbaar is. Het licht hangt aan klemstangen die gemakkelijk te verplaatsen zijn.

Geluid
Het geluid nemen we op met een draadloze dasspeldmicrofoon. We willen nog experimenteren met een richtmicrofoon maar daarvoor moeten we eigenlijk nog en mengpaneeltje aanschaffen. Het nadeel van de dasspeld vind ik dat de presentator niet kan horen of er storingen zijn of dat er contactgeluid ontstaat, als de microfoon tegen de kleding schuurt bijvoorbeeld. Ook bestaat er altijd het risico dat iemand de microfoon vergeet af te doen en ermee naar buiten wandelt.

 

Camera
De camera die we gebruiken is een oude camera uit de AV-uitleen. We nemen nog ouderwets 4:3 op in standaard definitie. Het voordeel van deze camera is dat je een aantal instellingen zoals de witbalans goed kunt regelen maar ook dat je het LCD schermpje om kunt draaien zodat de presentator zichzelf ziet. De docenten geven aan dit prettig te vinden omdat ze dan tegen iemand kunnen praten…in dit geval zichzelf.

 

 

De ruimte kan natuurlijk ook worden gebruikt om andere soorten weblectures op te nemen zoals bijvoorbeeld pencasts.

Organisatie opnames
Onze weblectures-sets worden gereserveerd via een digitaal aanvraagformulier op intranet, zo wordt meteen ook de complete metadatering afgedwongen. Er is altijd assistentie bij het opstarten en stoppen van een presentatie. Sommige docenten starten zelf alles op. Een nadeel van de P2Go kit in de studio vind ik dat de docent moet opstaan om de set te bedienen. Een soort afstandsbediening om te starten/stoppen/pauzeren zou prettig zijn.

Op de verlanglijst staat nog een teleprompter en, goede tip HU, een spiegel!