SIG M&E op de SURF Onderwijsdagen 2018
Op de Onderwijsdagen waren vier Keynotes:
- Keynote Maurits Berger (Universiteit Leiden) - Visuele en online technologie in het onderwijs
- Keynote Maurits Berger (Universiteit Leiden) - Visuele en online technologie in het onderwijs
- Keynote Deborah Nas over Disruptieve technologieën. (geen videoregistratie beschikbaar)
- Keynote Peter Joosten - Biohacking & de toekomst van het onderwijs
Er waren meerdere sessies over media en deze hebben de SIG leden bijgewoond:
- Hoe zet je kennisclips optimaal in in het onderwijs?
- Belangrijke succesfactoren van flipping the classroom.
- Stekeblind en Oost-Indisch doof? Digitale toegankelijkheid en media.
Hoe zet je kennisclips optimaal in in het onderwijs?
Tijdens deze workshop hebben Werner Degger en Arnout Probst (Universiteit van Amsterdam) hun onderzoek gepresenteerd over waarom kennisclips nog maar weinig toegepast wordt in het onderwijs van de Universiteit van Amsterdam. Dit onderzoek leverde een reeks organisatorische, didactische en technische aanbevelingen op. Deze aanbevelingen zijn gericht om de inzet van kennisclips laagdrempeliger te maken. Zo moeten er trainingen aangeboden worden en moeten docenten dicht in contact kunnen staan met de ondersteuners. Docenten moeten tijd krijgen maar ook gefaciliteerd worden dat ze zelf in eigen tijd kunnen experimenteren. Vanzelfsprekend moet de techniek op orde zijn. Verder kan het helpen wanneer docenten een platform krijgen om hun best practices te delen, bijvoorbeeld in een community of practice. Een degelijke workshop met als afsluiter: “heb aandacht voor docenten die niet willen, wees integer”.
Belangrijke succesfactoren van flipping the classroom
Tijdens deze workshop hebben Estella Griffioen en Marcella Pavias (Hogeschool Inholland) aan de hand van prikkelende stellingen de deelnemers met elkaar in gesprek laten gaan om ervaringen uit te wisselen. Er waren zes stellingen:
- Bepaal het doel van je kennisclip
- Laat studenten zien waar en hoe ze de kennisclip kunnen gebruiken
- De aandacht van de kennisclipkijker sturen naar relevante gebieden binnen de kennisclip
- De werkvormen tijdens de les moeten worden afgestemd op de opgedane kennis uit de kennisclips
- Quizzen kun je gebruiken voor differentiatie in je onderwijs
- Een kennisclip dient een afgebakend onderwerp te behandelen in 6 tot 8 minuten
De deelnemers werden verdeeld over deze zes vragen en moesten enkele vragen beantwoorden om gezamenlijk ervaringen uit te wisselen. Dit leverde een levendige discussie op met volgeschreven flip-overs. Alle groepjes hebben vervolgens hun bevinden aan elkaar gepresenteerd. Zie hier voor de slides en zie hier de blog van Ashwin Brouwer.
Stekeblind en Oost-Indisch doof? Digitale toegankelijkheid en media
Tijdens deze workshop hebben Martijn Hoeke, Jantine te Molder en Arnout Probst deelnemers zelf laten ervaren hoe het is om met een auditieve/visuele handicap verschillende video’s te ‘bekijken’. Zij hebben hier al eerder over geschreven en ook heeft Joël de Bruijn in zijn blog over deze sessie geschreven.
Algemene indruk over de Onderwijsdagen 2018 van de SIG M&E leden
De Onderwijsdagen zijn door de SIG M&E leden positief ervaren. Voor de meeste leden geldt het seminar als peilstok om te bepalen waar andere mee bezig zijn en om met de verschillende collega’s van andere instellingen in contact te komen. De workshops worden wisselend ervaren maar zijn over het algemeen inspirerend.
Helaas hebben de SIG M&E leden geen sessies over VR kunnen bijwonen. Gelukkig staat op 21 november een seminar gepland over interactieve video, virtual reality en 360-gradenvideo in het onderwijs. Je kunt je niet meer inschrijven (VOL), maar houd de website in de gaten voor het verslag.