Not attending a lecture is a failure of self regulation, not the lecture
Emily Nordmann is docent aan de School of Psychology op de University of Glasgow. Ze geeft les in onderzoeksmethodiek en doet onderzoek naar de relatie tussen technologie en leren, in het bijzonder met lecture capture. Op Media & Learning heeft Emily een lezing gehouden over de relatie tussen het vastleggen van colleges en de aanwezigheid in deze colleges. Ze heeft besproken wat het bewijs tot nu toe is over het vastleggen en leren van colleges, en waar we ons op moeten richten om de volgende stap te zetten.
"Not attending a lecture is a failure of self regulation, not the lecture"
Er is een aanname waarbij verondersteld wordt dat lecture capture leidt tot afname van aanwezigheid bij de colleges. Emily laat zien dat deze relatie misplaatst is door meerdere onderzoeken naast elkaar te zetten. Uit de meeste van deze onderzoeken blijkt dat er geen relatie is tussen het opnemen van colleges en afwezigheid in deze colleges. Zij zegt dan ook stellig: "Not attending a lecture is a failure of self regulation, not the lecture". Studenten die niet komen opdagen zullen zeer waarschijnlijk ook niet komen opdagen als de Powerpoint slides beschikbaar zijn. Het probleem zit in de zelfregulatie van de student. Emily doet onderzoek naar het ontwerpen van geschikte interventies en ondersteunend materiaal voor studenten. Het theoretisch kader draait om het self-regulated learning model (figuur 1) en als methode gebruikt ze de MSLQ questionnaire. Deze vragenlijst is zij nu zo aan het ontwerpen dat het geschikt is om de zelfregulatie in lecture capture te meten.
Figuur 1: Self-regulated learning.
Meer informatie is te vinden op: https://emilynordmann.github.io/Research.html
En ondersteunend materiaal voor studenten: https://osf.io/e9cqu/