Instructieclips maken tijdens het college
Onlangs was ik op bezoek bij Bram van den Broek, wiskundedocent aan de Fontys Tilburg om te praten over zijn uitgevoerde pilot ‘Instructieclips maken tijdens het college met behulp van MediaSite’. Deze pilot ging in september 2013 van start en is, na wat technische hobbels uitgegroeid tot een zeer efficiënte routine waar hij wel 10 wiskunde instructieclips per college produceert en beschikbaar stelt.
Pilot weblectures Fontys
De pilot kwam op het goede moment, vertelde hij. Ze hebben een prachtige ELO die hoort bij het boek met veel filmpjes en uitleg, maar deze werd zeer matig gebruikt. Al het materiaal is in het Engels, en dat bleek toch een struikelblok voor veel wiskundestudenten. Daarnaast is het toch anders als je eigen docent de stof uitlegt, lichtte Bram toe.
ELO; American Prof
Naast voltijdstudenten geeft hij ook les aan deeltijdstudenten, die gedurende de lesdag een blok van drie lesuren met zeer pittige stof moesten verwerken. Daar konden ze wat extra hulp bij gebruiken, vond hij. Studenten liepen geregeld achter en hadden behoefte om delen van het college terug te kunnen kijken. Toen de vraag vanuit de directie kwam wie er belangstelling had voor deelname aan de Mediasite pilot, was zijn nieuwsgierigheid gewekt.
Uitgangspunten
Samen met de Fontys AV ondersteuner is Bram aan de slag gegaan met het definiëren en uitvoeren van de pilot. Zijn uitgangspunt was dat hij geen dubbel werk wilde doen, alles moet zo efficiënt mogelijk verlopen en in de normale workflow passen. En als de opname niet was gelukt werd het niet opnieuw opgenomen; met een gemiddeld opname-aantal van tien clips per week, was er voldoende materiaal beschikbaar.
Uitwerking
Aan het begin van de pilot is veel tijd gaan zitten in het vinden van een goede zaal, de belichting en een goede opstelling van apparatuur. Goede randvoorwaarde en ondersteuning zijn erg belangrijk gebleken, zo vertelde hij. Er is gekozen voor een vorm waarbij hij zelf de apparatuur uit en aan kan zetten, om zo de uitleg van iedere lesonderdeel afzonderlijk op te kunnen nemen. Naast deze uitleg in het linkerscherm, wordt het rechterscherm gebruikt voor de theoretische toelichting. Tot slot wordt iedere clip genummerd conform de nummering in het boek en aangeboden in de ELO. Zo ontstaat een zeer rijke leeromgeving voor zijn studenten. Maar ook studenten van zijn collega’s hebben toegang gekregen tot dit materiaal.
Klik op de afbeelding voor het bekijken van de instructieclip
“En”, was mijn vraag, “wat vinden je studenten ervan?” “Nou, die zijn erg enthousiast over dit aanbod”, aldus Bram. De studeerbaarheid en tevredenheid van de studenten is door dit aanbod flink toegenomen. Bovendien vragen studenten ook tijdens het college om opnames van bepaalde uitleg. Deze verzoeken probeert hij verderop in het college te verwerken. Zo wordt het aanbod ook nog eens vraaggestuurd.
Hierbij een greep uit de reactie van de studenten:
- “Ermee doorgaan, het is erg fijn voor als het in de les te snel gaat en je het in je eigen tempo terug wilt luisteren”
- “Enorm fijn om bij onduidelijkheid de opnames terug te kunnen kijken”
- “Heel fijn om na de les nog eens rustig terug te kijken hoe je een opgave aanpakt. In de les gaat dat er best wel snel doorheen en met de opname kun je rustig bekijken, oefenen en de volgende les een gerichte vraag stellen als er nog onduidelijkheid is. Voor mij zeker meerwaarde!”
- “ik vind het wel fijn vooral ter voorbereiding van de tentamens omdat sommige onderdelen dan toch 2 maanden terug zijn besproken en je zo weer snel iets kunt herhalen”
Lees voor meer informatie het evaluatierapport
“ Hier doe je het voor, aldus Bram, dit maakt het de moeite waard”
Door hoofdredacteur Esther Breuker. Met dank aan Bram van den Broek (Fontys)