Het activeren van veldwerk door inzet van 4G, tablets en kaarten die verrijkt zijn met video

Het activeren van veldwerk door inzet van 4G, tablets en kaarten die verrijkt zijn met video

Sinds kort is de 2e ronde gestart van de pilot study "Historisch Amsterdam" van de VU. In deze cursus van de Faculteit der Letteren van de VU, leren 3e jaars studenten over de historie van Amsterdam, als het gaat om de groei van de stad maar ook de architectuur.

Sinds kort is de 2e ronde gestart van de pilot study "Historisch Amsterdam" van de VU.

Context van de cursus
In deze cursus van de Faculteit der Letteren van de VU, leren 3e jaars studenten over de historie van Amsterdam, als het gaat om de groei van de stad maar ook de architectuur.

Tijdens stadswandelingen verwerven zij de skills om onderzoek te doen op locatie door te werken met onder andere verrijkte kaarten, zoals in het voorbeeld hieronder waarin een video is geintegreerd. Deze kaarten combineren zij verdiepingsmaterialen dat afkomstig is uit openbare databases van erfgoedinstellingen.

De opdrachten die voltooit moeten worden tijdens de stadswandeling, staan in de omgeving van BlackBoard, waar de studenten eenvoudig toegang toe hebben via de BlackBoard app. (De VU heeft een radiusserver ingericht, zodat studenten slechts 1 keer in de app van BlackBoard hoeven in te loggen.)

De rode draad van de stadswandelingen is "Kijken en vergelijken", door de virtuele "historische informatie" naar de fysieke oorspronkelijke locatie te halen.

 

Klik op de afbeelding voor een volledig overzicht van de kaart

2e ronde van deze pilot
Vorig jaar was dit een van de eerste pilots waarmee wij van start gingen, maar toen zat het niet echt mee, omdat het netwerk in die periode niet stabiel genoeg was om de gewenste evaluatie naar behoren te doen, (zie hiervoor mijn eerdere blogpost van juni jl.)

Nu staan we dus voor nieuwe kansen en die worden ten volle benut.

Marc Opmeer, een van de docenten, vertelt over zijn methode om het leren in het veld te activeren
In bovenstaande video vertelt Marc Opmeer op welke wijze hij zijn studenten leert om onderzoek te doen op locatie. Hij combineert een interactieve kaart met een aantal opdrachten die studenten in teamverband moeten uitvoeren. Studenten gaan aan de hand van deze opdrachten met elkaar in discussie, en reflecteren hierop in het college dat in de middag volgt.

Een snelle internetverbinding en mobile devices zijn rand voorwaardelijk om op deze wijze het veldwerk te intensiveren. Iets wat een aantal jaar geleden niet eenvoudig in deze vorm geïmplementeerd kon worden.

 

Klik op de afbeelding voor het bekijken van het video interview met de docent en een reactie van een van de studenten

.