We werden zeer gastvrij ontvangen door Anke Pesch (hoofd LIMEL), Bert Driessens (beeld- en videoloog) en Mariet Vriens (onderwijsadviseur video). Ze hebben daar de beschikking over prachtige studio's om kennisclips op te nemen, screencasts te maken of presentaties op te nemen voor een lightboard. Ook worden er trainingen verzorgd. Daarnaast kunnen studenten en docenten professionele apparatuur huren bij de uitleenbalie.
https://www.kuleuven.be/onderwijs/onderwijsbeleid/limel |
De dienst is al zeer lang bezig met technologie getuige de indrukwekkend wall of fame aan de buitenkant van het kantoor waarop de ontwikkeling en projecten staan van de KU Leuven.
Indrukwekkende wall of fame van LIMEL |
We begonnen met een rondje ter kennismaking. Allemaal hebben we direct of indirect te maken met video in onderwijs. Aan de hand van dit rondje hebben we ruim twee uur ervaringen uitgewisseld over allerlei zaken die met video in onderwijs te maken hebben zoals.
Ondersteuning en professionalisering:
- Het belang van het direct ondersteunen rondom de docent.
- Hoe lastig het is in de praktijk goed de balans te vinden tussen centrale ondersteuning in relatie tot ondersteuning op een faculteit.
- Dat docenten niet gewend zijn vooraf na te denken over een video en dan met name het schrijven van een script.
- Dat bij algemene docentencursussen weinig ruimte is voor specifieke trainingen rondom video (maar ook e-learning).
- Dat het interessant kan zijn docentencursussen ook blended aan te bieden.
Didactiek:
- Dat je video's niet als iets losstaand moet zien, maar onderdeel van een groter geheel.
- Dat het belangrijk is aspecten van onderzoek zoals de principes van Mayer te integreren in je werkwijze.
- Dat je goed moet nadenken over wat voor een soort video je wil maken en welke vorm daar bij past.
- Dat je niet op laatste moment video moet infietsen in je onderwijs maar in een eerder stadium moet nadenken over het ontwerp van je onderwijs en de rol die video daarin kan spelen.
Organisatie:
- Hoe lastig het in de praktijk is om je diensten te leveren als er sprake is van meerdere locaties.
- Dat je je tijd heel effectief moet gebruiken omdat er in verhouding qua fte maar een kleine bezetting is ten opzichte van student-docent populatie.
- Dat het zeer interessant is om te horen hoe verschillend wij alles organiseren (zowel Leuven, UM, Zuyd als andere hogescholen in Nederland).
- Er moet beleid zijn maar ook strategie om dit beleid uit te voeren
- Dat je als ondersteuner van meer markten thuis moet zijn, zowel didactisch, technisch en mediakundig.
Techniek:
- Dat de interface (simpel en intuïtief) zeer belangrijk is.
- Dat het lastig is om alles tegelijk up to date te houden.
- Dat techniek dienstbaar moet zijn aan didactiek, dus geen overbodige info in de vorm van picture in picture of chromakey.
Beeldvorming:
- Dat video nog vaak het ondergeschoven kindje is en een sluitpost.
- Dat men bij video vaak alleen denkt aan het opnemen van een college.
- Dat er soms nog steeds 'technologievrees' is.
Vervolgens gaf Mariet een hele interessante presentatie waarin ze uiteen zette hoe de ondersteuning van kennisclips vorm krijgt.
Opvallend was dat de docenten studenten bij KU Leuven wel de apparatuur tot hun beschikking hebben maar dat ze veel zelf moeten doen. Iedereen kan een instructie krijgen over het gebruik en hoe je moet editten, maar je moet het vervolgens ook allemaal zelf doen. Apparatuur bedienen, opnemen, nabewerken.
Men onderscheidt bij een productie 3 fasen die alle drie apart aandacht krijgen in de training
1 Preproductie, maken van scripts en verzamelen van beeldmateriaal maar ook op de opbouw en didactiek. Het nadenken over schrijven voor tekst van video, dat anders is dan leesteksten. Ook nadenken over principes van Mayer. Docenten moeten ook nadenken wat de meest geschikte vorm is: een screencast (plaatje praatje), talking head (als je veel lichaamstaal gebruikt en je een enthousiaste docent bent met een goed verhaal) of een geschreven uitleg (pencast, whiteboard, lightboard) vooral handig bij sommen en dergelijke.
Docenten zie aan de slag willen met het opnemen van een clip kunnen eerst in een online cursus kennis nemen van bovenstaande zaken ter voorbereiding van de opname. Op basis daarvan kunnen ze een script schrijven en dat mailen naar Mariet die daar feedback op geeft. In deze voorbereiding zit relatief gezien de meeste tijd.
2 Productie, het opnemen van een lecture of kennisclip.
3 Postproductie, het nawerken, editten etc. (Dit doen docenten en studenten dus ook zelf).
Na deze boeiende presentatie (waarvan ik hoop dat ik een exemplaar mag ontvangen) kregen we een rondleiding in de verschillende studio's. Ik heb een aantal foto's gemaakt en zal in de onderschriften een toelichting geven.
Collega's bedankt voor de inspirerende dag.
O ja wat neem ik mee terug (bovenop de inzichten die in bolletjes hierboven staan)?
Interessant vond ik de manier hoe ze bij KU Leuven faculteiten stimuleren om video's te laten maken voor in het onderwijs. Bij LIMEL is net als bij Zuyd ook een aparte videodienst die professionele onderwijsproducties maken waar een vergoeding voor wordt gevraagd. Elke faculteit krijgt op basis van het aantal studenten een jaarlijks bedrag die ze ALLEEN mogen inzetten om video's te laten maken.
Ook de bevestiging dat de ondersteuning rondom de docent ZEER belangrijk is neem ik mee terug.
KU Leuven ligt landelijk net buiten Leuven in Heverlee |
De uitleenbalie voor video-apparatuur die 200 dagen per jaar verhuurd worden. |
Werkplek om screencasts op te nemen |
Lightboard om sommen op te maken. In de praktijk een grote glazen plat met licht van boven en onder. DIY |
De grote studio met achtergronden en veel LED verlichting |
Nog een kleine studio voor opname talking head |