TUDelft komt met prachtig overzicht video formats
Inhoud guide
De gids is onderverdeeld in drie groepen:
1) De opname locaties (waar te gaan)
2) Presentatie methoden (hoe zich te gedragen)
3) Ondersteunende inhoud (wat te laten zien)
Ze pretenderen niet uitputtend te zijn, maar zijn verrassend compleet. Het document zal van tijd tot tijd worden bijgewerkt.
Toegang tot de online omgeving
Online zijn alle voorbeelden te bekijken via de portal van de MultiMedia Academy
Voorbeelden geven informatie over:
- locatie van opnames
- 'Meest geschikt voor'.. info
- Aandachtspunten
Het materiaal is openbaar beschikbaar met CC licentie
Toelichting Ruud van Zijl en Leon Huijbers
Ik vroeg de projectleider van dit product, Ruud van Zijl en hoofd van NMC, Leon Huijbers, om een toelichting over het ontstaan en aanleiding van dit project. Zij antwoordden:
" Zo als je weet zijn wij al jaren (12 jaar) intensief bezig met lecture capture onder de noemer Collegerama. Dit is een bij studenten hoog gewaardeerde service. Vooral als naslag werk. Naast Collegerama zijn wij al ruim drie jaar intensief betrokken bij de productie van academic video's voor MOOC’s, ProfEds, Online Masteropleidingen en Blended learning projecten. Dit doen wij in nauwe samenwerking met de TU Extension School. Via intake gesprekken en workshops met docenten over online onderwijs komen vaak dezelfde vragen boven. Om vooraf deze groep geïnteresseerde docenten al te informeren en te inspireren voordat zij bij een intakegesprek voor een online videoproject bij ons komen, hebben we deze site in samenwerking met de Extension School ontwikkeld. Het helpt de docenten een beeld te vormen van de mogelijkheden en keuzes maken.
Ook kijken wij bij nieuwe projecten of we nieuwe formats kunnen ontwikkelen en toevoegen aan ons overzicht. Naast de formats hebben we ook een workflow ontwikkeld voor onze studio opnamen die ons in staat stelt snel en in grote volumes te produceren, waarbij we met bijna geen postproductie video’s kunnen van hoge kwaliteit kunnen publiceren tegen relatief lage kosten. En een DIY studio ontwikkeld waar docenten video’s kunnen maken van dezelfde kwaliteit als onze bemande studio. Immers de vraag neemt alleen maar toe."....
Tot slot
Een fraai stukje werk dus, waar menig (H)O instelling zich door kan laten inspireren voor een vertaalslag naar de eigen omgeving. Daarnaast biedt het niet alleen een leidraad en een inspiratiebron voor TuDelft docenten. Het is voor alle docenten die hiermee aan de slag willen of een vervolgstap willen zetten, bijzonder interessant om te raadplegen. Daarvoor hartelijk dank!!
Esther Breuker, Hoofdredcateur Weblectures.nl