Kennisclips
Wat is een kennisclip? Onthouden/begrijpen |
. |
Didactiek |
Het aanbod van extra zelfstudiemogelijkheden die kennisclips biedt, bevordert ‘dieper leren’; de studenten kiezen zelf de nodige informatie. Dit houdt een zelfsturende leeroptie in die hen op een hoger denkniveau brengt. We kunnen de volgende mogelijkheden onderscheiden om kennisclips in te zetten binnen het lesprogramma: |
Techniek |
De technische randvoorwaarden voor het opnemen van kennisclips zijn in principe simpel: een goede opname-uitrusting. Dat kan een P2G- of Mediasite-toepassing zijn in een onderwijsruimte of een speciale studio. Simpeler is een opname van het eigen PC-scherm met microfoon, bijvoorbeeld via Camtasia of andere software. Technische ondersteuning is dus niet altijd nodig.
Het wennen aan de camera en het kort en bondig maken van het verhaal kan men individueel maar ook in een cursus leren. |
Organisatie |
> Opname: Kennisclips worden veelal in een studio opgenomen. De organisatie dient in ieder geval te beschikken over een ruimte waar kennisclips kunnen worden geproduceerd. > Ondersteuning: Het is belangrijk om zowel AV- als ICTO-ondersteuners in te zetten bij het voorbereiden, vervaardigen en de zinvolle beschikbaarstelling van de kennisclips. > Distributie: Een ander relevant aspect in de organisatie is de toegankelijkheid tot de clip. Als de clip in meer vakken wordt ingezet moeten studenten van verschillende groepen er toegang toe hebben. Dit kan botsen met het openstellingsbeleid van de instelling.
|