Bordgebruik variant: Lightboard
Michael Peshkin is verbonden als docent aan Northwestern University. Hij vind het belangrijk om zijn studenten aan te kijken tijdens zijn college maar wil wel graag een toelichting van zijn college kunnen uitwerken. Oplossing? Het zgn Lightboard, een open source oplossing die je zo kunt implementeren.
Wat is het precies?
Een lightboard is een glazen bord, die in een studio setting tussen docent en camera wordt gepositioneerd en waar je met fluoriderende markers op kunt schrijven. Alles wat je op de glazen plaat schrijft komt helder en leesbaar in beeld en je kunt met je gezicht gewoon richting de studenten blijven staan. Naast dat je op het board kunt schrijven, kun je er ook PowerPoint afbeeldingen op projecteren die je vervolgens kunt annoteren. Eerst maar eens de demonstratie..
Omdat alle geschreven tekst achterwaarts in de directe camera view te zien is, dient de tekstoriëntatie te worden omgedraaid. Dit kan door de camera te richten naar een spiegel die de lightboard en de presentator reflecteert of door het beeld digitaal om te keren. Het resultaat is een snelle en makkleijke manier om een video op te nemen inclusief het 'real time'handgeschreven component.
Lightboard is Open Source hardware
Oorspronkelijk is de Lightboard ontwikkeld door Michael Peshkin verbonden aan North Western University en beschikbaar gesteld als Open Source hardware. Via de site Northwesternlightboard is alle informatie voorhanden over hoe hij het concept heeft uitgewerkt. Zo kun je daar precies lezen hoe dit lightboard is geconstrueerd , welke electronika je nodig hebt, wat te doen met licht en layout en software en settings. Een compleet DIY handleiding dus waarmee je zo aan de slag kunt. Maar ook andere instellingen zijn aan de slag gegaan en doen verslag op de website Lightboards of the World.
Ook via Coursera zijn lightboard producties te zien. Zo geeft Dr C. Jules White, verbonden aan Vanderbilt University het vak 'Computerscience' wat ook bij Coursera is te volgen. Hij ontwierp zijn eigen lightboard tegen gereduceerde kosten en legt in de volgende clip uit hoe dit aan te pakken.
Onderwijskundige toepassingen
Het opnemen van clips m.b.v. een lightboard is uitermate geschikt bij het uitleggen van zowel technologische als natuur- of wiskundige vraagstukken Je kunt complexe processen illustereren of formules uitwerken. Het gebruik van geprojecteerde slide afbeeldingen die de docent kan annoteren, maakt de opname levendig, afwisselend en interessanter. Ook kun je demonstraties geven en deze nader toelichten.
Hier zie je een voorbeeld waarbij de docent eerst een demonstratie geeft over het concept 'roller coasters' en vervolgens uitlegt hoe het pricipe werkt.
Andere onderwijs domeinen
De University of Britisch Colombia gebruikt het lihghtboard ook voor andere domeinen zoals kunstgeschiedenis en literatuur.
Met name de mogelijkheid tot annoteren, en het aanbrengen van highlights biedt meerwaarde aan deze vorm van opnames.
Tot slot
Lightboards is een interessante toepassing als vorm van weblecture en bordgebruik. Het kent vrij veel mogelijkheden en het is plezierig dat de docent je aankijkt tijdens de uitwerking, Het college is daarmee erg goed te volgen. Bovendien kan je het interessant en afwisselend maken door bv PowerPoint afbeeldingen te projecteren en annoteren of demonstraties te geven die je vervolgens toelicht. Dit lijkt me een verrijking in het palet van weblectures en bordgebruikmogelijkheden waar onlangs een artikel over is verschenen op deze site.
Ik ben erg benieuwd of er binnen het Nederlandstalige onderwijs, instellingen zijn die hiermee ervaring hebben opgedaan? Mocht dat zo zijn en je wilt je kennis en ervaring hier delen, stuur dan een mail naar redactie@weblectures.nl
Esther Breuker, Hoofdredacteur