Docent in the spotlight: I-star methode Bob van den Brand, springlevend

Docent in the spotlight: I-star methode Bob van den Brand, springlevend

Bob van den Brand, docent accounting aan Tilburg University en Tias Business school, was genomineerd als docent van het jaar 2014. Net de prijs niet in de wacht gesleept maar zijn I-STAR model waar weblectures centraal staan, blijkt springlevend en succesvol...

Bob van Den  Brand is al sinds 2007 intensief bezig met weblectures. Met zijn zgn.  i-star methode heeft hij vele (inter)nationale prijzen gewonnen.  Zijn laatste nominatie was die van docent van het jaar 2014.  Op 17 januari 2015 werd de prijs uitgereikt door Jet Bussemaker. De genomineerden werden onder andere geroemd om hun betrokkenheid, passie en innovatieve,lesmethoden.  Hij ging er niet met de hoofdprijs van door  maar kreeg wel bemoedigende feedback over de door hem ontwikkeld I-star methode  en het onderwijskundig inzetten hiervan in heel verschillende onderwijs settings.

Wat houdt  I-star precies in?
Het i-STAR project van docent Accountancy Bob van den Brand en collega's biedt studenten vijf mogelijkheden naast de traditionele hoor- en werkcolleges:

  • Interactive web lectures : korte stukjes hoorcollege met uitleg van de leerstof in de vorm van sheets aan de hand van aansprekende onderwerpen, zoals Manchester United, LEGO en vuurwerk.
  • Snippet practice : korte web tutorials met opgaven en cases die met een tablet pc of smart board met de docent worden doorlopen.
  • Try & test : opdrachten om de kennis te testen met feedback in de vorm van een korte web lecture. Met sommige opdrachten zijn bonuspunten te verdienen.
  • Ask questions : een live spreekuur met chat-functie waar studenten antwoord krijgen op hun vragen.
  • Results : Live streamings van tentamenuitslagen, met een toelichting van de docent.

Deze methode, leidt tot hogere slagingsperscentages, beter gemotiveerde studenten en minder werkdruk voor de docent zo is gebleken uit diverse onderzoeken.  In deze weblecture legt Bob  het concept verder uit en lichten diverse studenten toe wat zijn van de methode vinden.

Klik op de afbeelding om de weblecture te starten

Doorontwikkeling I-star model

Sinds 2007 is er veel gebeurd. Naast zijn aanstelling bij Tilburg University als docent accounting is hij ook werkzaam bij Tias Business school en heeft hij de e-learning programma economievoorjou.nl opgezet. Het concept werkt namelijk voor alle type onderwijs.  Zo helpt hij economie leerlingen van havo/vwo met de voorbereiding van hun examen via www.economievoorjou.nl .  “Er is veel te krijgen op youtube vertelt Bob, maar het materiaal is vaak slecht opgenomen, vol met onjuistheden en slecht georganiseerd. Met dit programma tracht hij op professionele wijze een goed ondersteuningsprogramma te bieden wat aantrekkelijk, grappig en interactief is waar mogelijk”. Ook is hij aan het experimenteren om leerlingen  zelf clipjes te laten opnemen die in de rubriek “ Leg het uit aan Bob” worden geplaatst binnen het programma, een uitstekende vorm van studenten generated clips. Leerlingen zeggen minder te hebben gestudeerd ( uit het boek) maar ondertussen hebben ze wel 5 uur weblectures gekeken en zijn ze goed voorbereid op het examen.

Ook is een MOOC in de voorbereiding over accounting voor Tias Business school, een geheel ander project dat zeer professioneel eruit moet komen te zien en waar een gedegen voorbereiding nodig is. De I-star methode zal ook in dit project centraal staan.

lessons learned

De belangrijkste les m.b.t. deze methode is dat je de online hoorcolleges zo interactief mogelijk moet maken bv door het flipped the classroom principe te hanteren. Ook heeft hij het onderdeel ‘snippet practice’ aangepakt, meer uitdaging voor studenten en het geheel  attractiever gemaakt. Studenten waarderen het als zaken in een voor hun aantrekkelijke context worden aangeboden, meer glamour!,” aldus Bob. Tot slot heeft hij gekeken hoe creatiever te toetsen en zijn feedbackfilmpjes  in zijn programma opgenomen. Hier volgen een drietal voorbeelden.

Uitleg examenvraag Instructieclip Balans van sinterklaas

De gouden tip?

Zijn belangrijkste tip blijft om van alle onderwerpen die studenten lastig vinden een clipje (5-10 minuten max) te maken. Het helpt echt! Studenten zijn je zo dankbaar het ze snappen de stof beter omdat het toch even anders wordt uitgelegd. Het hoeft niet veel moeite te kosten maar het loont echt. Het gebeurt al veel meer dan een paar jaar terug, maar er valt nog een wereld te winnen.

Tot slot

Op mijn vraag of andere docenten ook deze methode gebruiken vertelde Bob; “dat gebeurt inderdaad geregeld en ik juich het alleen maar toe als andere docenten met deze methode aan de slag gaan en het ook weer verbeteren”.

Springlevend is deze methode dus en we kunnen uitkijken naar steeds nieuwe toepassingsmogelijkheden.

Esther Breuker, Tilburg University

Hoofdredacteur, weblectures.nl

Wil je ook een docent in de spotlight zetten? Schrijf kort je voorstel naar redactie@weblectures.nl